کشف یک دایناسور جدید که به اندازه یک سگ بوده

دانشمندان گونه جدید دایناسور را در استرالیا از روی یک قطعه از استخوان فک فسیل شده از جنس اوپال در معدن وی وارا (Wee Warra) در نیو ساوت ولز (New South Wales) کشف کرده اند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از dailymail، این خزنده دو پا که به نام وی واراسوروس پوبنی (Weewarrasaurus pobeni) نامگذاری شده در دوره کرتاسه، ۱۰۰ میلیون سال پیش زندگی میکرد.

وی واراسوروس متعلق به گروهی از دایناسورهای گیاهخوار به نام اورنیتوپودها (ornithopods) است که اندازه ای برابر با یک سگ دارند. این کشف باور نکردنی توسط مایک پوبن (Mike Poben) یک خریدار اپال که در جستجوی این سنگهای تزئینی بود کشف شده است.

او می گوید: من در حال مرتب سازی برخی اوپال های زبر بودم که دو پشته بادبزن مانند را دیدم که از خاک بیرون زده است. اگر فک پایین این فسیل نیز اوپال شده بود می توانست یک فسیل از جنس اوپال کامل باشد. پوبن بعدا این قطعه را به دانشگاه نیوانگلند در نزدیکی آرمیدیل (Armidale) برای تحقیق اهدا کرد.

دانشمندان یک دایناسور جدید که به اندازه یک سگ بوده شناسایی کرده اند

بیشتر بخوانید: روزی که دایناسورها مردند!

دکتر فیل بل (Phil Bell) دیرینه شناس دانشگاه نیوانگلند می گوید هنگامی که مایک نمونه را به من نشان داد بسیار شگفت زده شده و به سختی هیجان خوم را کنترل کردم، این قطعه خیلی زیبا بود. او افزود که منطقه لایتنینگ راید (Lightning Ridge) یک منبع فسیلی برتر است زیرا تعدادی از یافته های منحصر به فرد از آنجا کشف شده است.

اگر این فسیلها در سنگهای سطحی بودند مانند آنهایی که در چین و مغولستان یافت می شوند، بسیار ارزشمند میشدند. متاسفانه بقایای فسیلی به علت معدن کاری از بین رفته اند زیرا این نمونه نیز در عمق ۳۰ متری معدن بود. فرآیند استخراج فسیل ها آنها را به خرد می کند، اما از سوی دیگر اگر استخراج معدن نبود هرگز نمی توانستیم  این قطعات را ببینیم.

دانشمندان یک دایناسور جدید که به اندازه یک سگ بوده شناسایی کرده اند

اورنیتوپودها معادل گاو و گوزن امروزی بودند و از منقار شاخی خود را برای کندن گیاهان از زمین استفاده می کردند. آنها حدود ۲۲۹ تا ۶۵٫۵ میلیون سال پیش شکوفا شدند و یکی از موفق ترین دایناسورهایی بودند که تا به امروز در این سیاره زیسته اند.

 

بیشتر بخوانید: کشف اولین فسیل دایناسور مومیایی شده در دنیا

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.