عنکبوت‌ ماقبل تاریخ دم‌دار که در کهربا حفظ شده است

دیرینه شناسان یک کهربای مربوط به دوران کرتاسه در میانمار یافته‌اند که یک عنکبوت‌ ماقبل تاریخ دم‌دار در آن وجود دارد.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از نشنال ژئوگرافی، تا ۱۰۰ میلیون سال پیش گونه‌ای از خزندگان کوچک و دارای هشت پا در جنگل های بارانی گرمسیر میانمار زندگی میکردند که در حال حاضر از بین رفتهاند. اندازه آنها حدود ۲٫۵ سانتیمتر بوده و ویژگیهای شبیه عنکبوت‌های امروزی مانند پاها و تولید تارعنکبوت را داشتند اما علاوه بر این موارد آنها یک خاصیت منحصر به فرد داشتند: یک دم مودار بلند.

این موجود در اواسط دوره کرتاسه زندگی می‌کرد و به احتمال زیاد در پوست درختانی که رزین تولید می‌کردند زندگی می‌کرده است. و احتمالا به این دلیل در کهربا به دام افتاده تا میلیون‌ها سال بعد کشف شده و به دست دیرینه شناسانی مانند پال سلدن (Paul Selden)، نویسنده این مقاله برسد.

بنابراین سوالی که پیش می‌آید این است که چرا این عنکبوتها دم داشتند، چه چیزی درون دم آن وجود داشت؟ آیا سمی بوده‌اند؟ و آیا ممکن است امروزه عنکبوتی مانند آنها وجود داشته باشد؟

چرا عنکبوت های دیرینه دم داشتند؟

بستگان دیرینه عنکبوت‌ها

این نمونه از یک معدن در شمال میانمار کشف شده و چهار نمونه از آن وجود دارد. نام این عنکبوت اولیه را با الهام از موجود اساطیری کیمرا (chimera)، کیمراراکنی یینگی (Chimerarachne yingi) گذاشتند که مطمئناً اجداد عنکبوتهای امروزی بوده است. این عنکبوت اولیه شبیه عنکبوت‌های امروزی از خانواده لیفیستیدآ (Liphistiidae) به نظر می‌رسد که امروزه در جنوب شرق آسیا، چین و ژاپن زندگی می‌کنند. این خانواده شامل حدود ۱۰۰ گونه از عنکبوت‌های متوسط است.

سلدن از بخش دیرینه شناسی دانشگاه کانزاس می‌گوید: این نمونه از اولین گونههای عنکبوتهای تاریخ است. این عنکبوت اولیه ویژگی‌های اصلی عنکبوت‌ها را که شامل دندان نیش و غده تولید تار در قسمت تحتانی بدن بوده را داشته است، اما مشخص نیست چگونه از آن استفاده می‌کرده است.

عنکبوت‌ها علاوه بر دام گذاشتن از تار خود برای مسیر برگشت به خانه نیز استفاده می‌کنند، این عنکبوت اولیه در سوراخ زندگی می‌کرده و مقابل آن تار می‌بافته است. سلدن می‌گوید این عنکبوت تار خود را روی زمین نیز می‌ساخته که قطعا برای حفاظت از تخمهایش بوده است.

بیشتر بخوانید: کشف گونه جدید عنکبوت سمی که با یک نیش گوشت انسان را فاسد می‌کند

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.