۱۰ اختراع مهم قرن بیستم

بدون شک قرن بیستم یکی از قابل توجه‌ترین قرون تاریخ بشری است که در مقایسه با نرخ پیشرفت تکنولوژیکی و اکتشافات علمی نسبت به قبل بی‌نظیر بوده است، نرخی که تا به امروز با شتاب زیادی ادامه داشته است. در حقیقت بخاطر بسیاری از ابزارهای اختراع شده و اکتشاف‌هایی که در قرن گذشته انجام شده‌اند، ساخت یک لیست ده گانه بسیار دشوار است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از تاپ تنز، در این نوشتار ۱۰ اختراع مهم قرن بیستم که شامل انرژی هسته‌ای، کامپیوترهای شخصی، هواپیما، خودرو، موشک، زیردریایی، آنتی بیوتیک، تلویزیون، اینترنت و رادیو هستند را بررسی می‌کنیم، در ادامه با ما همراه باشید.

۱۰- انرژی هسته‌ای

۱۰ اختراع مهم قرن بیستم

انرژی هسته‌ای در قرن بیستم همانند قدرت بخار در قرن ۱۹ بود، یک تغییردهنده بازی. ناگهان بشریت منبع انرژی داشت که آلودگی نداشته کارآمد و عملا نامحدود بود و به این ترتیب پتانسیل تغییر سیاره را یک شبه داشت. متأسفانه این انرژی یک شمشیر دو لبه بود که در آن، همان منبع انرژی را می‌شد برای ساخت سلاح‌های مخرب مورد استفاده قرار داد که تهدید بزرگی برای بقای انسان به حساب می‌آیند. 

علاوه بر این، در حالی که به نظر می‌رسید نیروگاه‌های هسته‌ای آلایندگی ندارند فجایعی مانند انفجار نیروگاه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ به وقوع پیوست که پس از گذشت ۳۰ سال از این فاجعه عوارض آن همچنان گزارش می‌شوند، کارشناسان معتقدند که هزاران نفر جان خود را بر اثر عوارض آن از دست داده و بیش از ۷۰،۰۰۰ نفر از مسمومیت شدید رادیواکتیو در رنج هستند. علاوه بر این مساحت بسیار بزرگی از زمین‌های اطراف آن نیروگاه تا ۱۵۰ سال قابل سکونت نیست، ۱۵۰۰۰۰ نفر که تا شعاع ۲۸ کیلومتری آن زندگی می‌کردند مجبور شدند خانه‌های خود را برای همیشه ترک کنند.

با این همه، انکار تاثیر مثبت انرژی هسته‌ای سخت است. ترس از تخریب متقابل، احتمالاً از تجربه یک جنگ جهانی سوم جلوگیری می‌کند و تا زمانی که نکات ایمنی رعایت شود نیروگاه‌های هسته‌ای‌ واقعا یک منبع انرژی عالی و مقرون به صرفه هستند که توانایی تولید انرژی بسیار زیادی دارند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ منطقه رادیواکتیو و خطرناک جهان

۹- کامپیوترهای شخصی

۱۰ اختراع مهم قرن بیستم
اولین کامپیوتر شخصی اپل ۱ را در سال ۱۹۷۶

تصور دنیای امروز بدون کامپیوتر بسیار دشوار است. مطمئناً آنها از زمان جنگ جهانی دوم وجود داشتند اما ابزارهای سنگین و گران قیمتی بودند که قدرت محاسبه کمی داشتند. هنگامی که استیو وازنیاک (Steve Wozniak) و استیون جابز (Stephen Jobs) اولین کامپیوتر شخصی اپل ۱ را در سال ۱۹۷۶ معرفی کردند، همه چیز تغییر کرد حتی به گفته خودشان تاریخ بشر تغییر کرد.

امروزه کامپیوترهای شخصی همه جا هستند و به بخشی از زندگی ما تبدیل شده‌اند، حتی برخی از مردم آنچنان به آنها وابسته شده‌اند که بدون آنها احساس برهنه بودن می‌کنند. برای بعضی‌ها آنها ابزارهایی برای تامین معیشت به حساب می‌آیند. ما از آنها برای پیگیری امور مالی، نوشتن کتاب، طراحی لوگوها، فروش املاک و غیره استفاده می‌کنیم. کاربرد کامپیوترهای شخصی در زندگی بشر به اندازه‌ای مشهود است که تصور زندگی بدون آنها تقریباً غیرممکن است.

۸- هواپیما 

۱۰ اختراع مهم قرن بیستم

همان‌قدر که لوکوموتیو در قرن ۱۹ انقلابی در حمل و نقل بود، اختراع هواپیما در قرن ۲۰ یک انقلاب بزرگ به حساب می‌آید. اولین پرواز کنترل شده که به وسیلهٔ یک موتور توانست نیروی رانش برای پرواز را بدست بیاورد، پرندهٔ رایت ۱ بود که در سال ۱۹۰۳ توسط برادران رایت در ایالات متحده آزمایش شد. سال‌‌ها قبل افرادی توانسته بودند دستگاه‌‌های پرنده‌‌ای بسازند و حتی با آن پرواز کنند اما اختراع برادران رایت اولین وسیلهٔ پروازی بود که کنترل آن کاملاً در دست خلبان بود.

از آن زمان به بعد طراحی هواپیما به سرعت بهبود یافت، آنها نه تنها مسافرین را سریع و ایمن به مقصد می‌رسانند بلکه خدمات بسیاری نیز ارائه می‌دهند. آنها همچنین جنگ را متحول کرده و تبدیل به نقطه عطفی شدند که راه جنگ را کاملا تغییر داده است. مطمئناً، هواپیماها مسئول آوردن جنگ به شهرها و کشتار شهروندان غیرنظامی بوده‌اند اما نمی‌توان منکر خدمات گسترده آنها برای بشریت نیز شد.

۷- خودرو

۱۰ اختراع مهم قرن بیستم
فورد مدل تی که در سال ۱۹۰۸ عرضه شد

اگرچه خودرو در طول قرن نوزدهم در اروپا توسعه پیدا کرده بود ولی تا قرن بیستم یک وسیله واقعی برای حمل و نقل نبود. اما پس از آن همه چیز تغییر کرد به گونه‌ای که موجب یک انقلاب در بازار شد، ناگهان امکان حمل کالاهایی را فراهم آورد که قبلاً غیرممکن بود. از سال ۱۹۰۸ که فورد مدل تی (Ford’s Model T) توسط هنری فورد (Henry Ford) طراحی و ساخته شد، به سرعت کالسکه‌‌ها جای خود را به اتومبیل‌‌های موتوری دادند. این باعث شد که این خودرو برای افراد معمولی مقرون به صرفه و قابل دسترس باشد (قبل از اینکه فورد مدل تی در سال ۱۹۰۸ معرفی شود، استفاده از خودرو تنها برای ثروتمندان قابل استفاده بود). این خودرو به افراد تحرک و آزادی شخصی را داد که اجداد ما فقط رویای آن را داشتند و نسل‌های جوان را به نسلی سرزنده تبدیل کرد.

۶- موشک

۱۰ اختراع مهم قرن بیستم

موشک نخستین بار سه هزار سال پیش توسط چینی‌ها اختراع و برای سرگرمی استفاده می‌شد، البته گاهی اوقات یونانیان و رومی‌ها نیز از آن استفاده می‌کردند. تا این که در قرن بیستم کاربرد سرگرم کننده خود را از دست داده و به عنوان یک سلاح در جنگ جهانی دوم توسط آلمانی‌ها مورد استفاده قرار گرفتند، پس از آن بود که موشک‌ها بزرگ‌تر و قدرتمندتر شدند. با پیشرفت صنعت موشکی آنها به عنوان ابزاری کارآمد برای دسترسی به فضای بیرونی زمین تبدیل شدند.

بدون موشک سفر به ماه و یا فرستادن کاوشگر به سیاره‌های منظومه شمسی امکان پذیر نبود. موشک‌ها همچنین ماهواره‌ها را در مدار زمین قرار می‌دهند، بنابراین بدون آنها نمی‌توانستیم از GPS استفاده کنیم، آب و هوا را پیش‌بینی کنیم، تماس بین المللی برقرار کنیم و یا مهم‌تر از همه تلفن‌های همراه استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: عملیات گیره کاغذ آمریکایی‌ها را با فناوری موشک آلمان نازی به فضا فرستاد

۵- زیردریایی

۱۰ اختراع مهم قرن بیستم

اگرچه کشتی‌های شناور در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفتند و اولین زیردریایی واقعی در دهه ۱۸۸۰ اختراع شد، اما در قرن بیستم بود که زیردریایی‌های مدرن پا به عرصه گذاشتند. در جنگ جهانی اول استفاده از آنها به عنوان یک سلاحی دردناک و مرگبار آغاز شده و در جنگ جهانی دوم زیردریایی‌ها به یک هیولا تبدیل شده و بیش از هر سلاح دیگری مورد استفاده قرار گرفتند.

۴- آنتی بیوتیک

۱۰ اختراع مهم قرن بیستم

تا زمانی که الکساندر فلمینگ (Alexander Fleming) پنی سیلین را در سال ۱۹۲۸ کشف کرد، تقریباً هر گونه بیماری باکتریایی به طور بالقوه کشنده بود. هنگامی که پنی سیلین و بعد از آن یک مجموعه کامل از آنتی بیوتیک‌های دیگر به صحنه آمدند مرگ ناشی از عفونت باکتریایی نادر شد و در نتیجه میزان مرگ و میر کاهش یافته و طول عمر انسان طولانی‌تر شد. علاوه بر آن تهدیدات بین المللی بسیاری از قبیل آبله، حصبه، سوزاک و سفلیس منسوخ شده یا حداقل به راحتی قابل درمان شدند.

۳- تلویزیون

۱۰ اختراع مهم قرن بیستم
تلویزیون RCA 630-TS، اولین تلویزیون انبوهی بود که در سال ۱۹۴۶-۱۹۴۷ عرضه شد

گرچه تاریخ پیدایش اولین تلویزیون مکانیکی به سال ۱۸۸۴ میلادی برمی‌‌گردد اما اولین تلویزیون الکترونیکی توسط مخترع ۲۱ ساله فیلو تیلور فارنسوورث (Philo Taylor Farnsworth) در ۱۹۲۷ ساخته شد. اما دهه ۱۹۵۰ دوره مهم و طلایی در پیشرفت تلویزیون به‌ شمار می‌‌آید، در این دوره بود که هزینهٔ هر دستگاه تلویزیون سرانجام کاهش پیدا کرده و سال‌ها بعد تلویزیون‌های رنگی پا عرصه گذاشته و تا امروزه پیشرفت بسیاری نموده‌اند. این دستگاه تاثیر بسیار بزرگی بر زندگی بشر گذاشته و زندگی بدون آن تقریباً غیرممکن است.

۲- اینترنت

۱۰ اختراع مهم قرن بیستم

اینترنت را باید بزرگ‌‌ترین سامانه‌‌ای دانست که تاکنون به دست انسان طراحی، مهندسی و اجرا شده‌ است. ریشه این شبکه عظیم جهانی به دههٔ ۱۹۶۰ برمی‌‌گردد که سازمان‌‌های نظامی ایالات متحده آمریکا برای انجام پروژه‌‌های تحقیقاتی برای ساخت شبکه‌‌ای مستحکم سرمایه‌ گذاری نمودند. این پژوهش به همراه دوره‌‌ای از سرمایه‌ گذاری شخصی بنیاد ملی علوم آمریکا برای ایجاد یک ستون فقرات اینترنت جدید، سبب شد تا مشارکت‌‌های جهانی آغاز گردد و از اواسط دهه ۱۹۹۰، اینترنت به صورت یک شبکه همگانی و جهان‌ شمول درآید.

وابسته شدن تمامی فعالیت‌‌های بشر به اینترنت در مقیاسی بسیار عظیم و در زمانی چنین کوتاه، حکایت از آغاز یک دوران تاریخی نوین در عرصه‌‌های گوناگون علوم و فناوری و به خصوص در نحوه تفکر انسان دارد. شواهد زیادی در دست است که از آنچه اینترنت برای بشر خواهد ساخت و خواهد کرد، تنها مقدار بسیار اندکی به واقعیت درآمده‌ است.

۱- رادیو

۱۰ اختراع مهم قرن بیستم

اختراع رادیو با آغاز نخستین فعالیت‌های دانشمندان برای ارتباط دور برد از راه امواج درآمیخته است. در طول قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم دانشمندان زیادی که مشهورترین آنها گولییلمو مارکونی (guglielmo marconi) ایتالیایی بود در جهت پیشرفت رادیو تلاش کردند. برنامه‌‌های رادیویی از سال ۱۹۰۹ از کالیفرنیا شروع شد و در سال ۱۹۲۰ عمومیت پیدا کرد.

تاثیر رادیو بر قرن بیستم شگرف بود بخصوص در طی جنگ جهانی دوم و حتی تا ده سال پس از آن باز هم در اوج ترقی بود و هیچکدام از برنامه‌­هایش مخاطبان کمتر از چند میلیون نفری نداشت. با انقلاب ترانزیستوری از دهه ۱۹۶۰، رادیو که تا آن زمان فروغ قبلی خود را از دست داده بود و به نظر می‌رسید رو به افول می‌رود راهی جدید برای برطرف کردن موانع پیدا کرد. اما امروزه به نظر می‌‌رسد که تنها در خودرو به عنوان وسیله‌‌ای برای سرگرمی هنگام رانندگی استفاده می‌‌شود ولی با این وجود نمی‌توان منکر نقش آن در پیدایش تلویزیون و حتی تلفن‌های همراه شد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ تکنولوژی که از وجود آنها چیزی نمی دانید

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.