۱۰ شهر گمشده افسانه‌ای

شهرهای سزار، تروی، پترا، الدرادو، ممفیس، انگکور، پومپئی، آتلانتیس و ماچو پیکو از جمله شهرهای افسانه‌ای مشهور و گمشده‌ای هستند که در طول تاریخ مورد توجه علاقه مندان و جویندگان گنج بوده‌اند.

آیا یک شهر گم می‌شود؟ زمانی که شهر توسط ساکنان آن رها شود به آن گمشده می‌گویند. این وضعیت می‌تواند نتیجۀ جنگ، مهاجرت یا فاجعه طبیعی باشد، اما در هر صورت این شهرها همانند کپسول زمان هستند که یک تمدن یخ زده در تاریخ را در خود دارند و منتظر کشف شدن هستند. در حالی که بسیاری از این شهرها کشف شده‌اند، برخی دیگر هرگز پیدا نشدند و به افسانه‌ها پیوستند.

۱۰- سزار

10 شهر گمشده افسانه ای

همانقدر که شهر پاتاگونیا (Patagonia) با نام شهر اسرارآمیز شناخته می‌‌شود، شهر سزار یک شهر اساطیری است که گفته می‌شود در  نواحی جنوبی آمریکای جنوبی و در منطقه پاتاگونیا واقع شده است. این شهر هرگز پیدا نشد و بیشتر یک افسانه به شمار می‌‌آید تا واقعیت اما در گذشته کشورهای استعماری در جستجو برای یافتن آن بودند. 

گفته شده که توسط بازماندگان یک کشتی اسپانیایی یافت شده و اعتقاد بر این بود مقدار زیادی طلا و جواهرات در آن وجود دارد. با گذشت زمان، تعداد زیادی افسانه درباره شهر سزار شکل گرفت. بعضی‌ها می‌گویند که این شهر دهکده انسان‌های غول پیکر (بیش از ۳ متر قد) بود و برخی دیگر ادعا می‌کنند که شهر ارواحی است که می‌توانند ظهور و ناپدید شوند. 

۹- تروی

10 شهر گمشده افسانه ای

تروی (Troy) شهری مشهور در اشعار حماسی هومر (Homer) است، شهر افسانه‌ای که در ترکیه امروزی واقع بود. قدیمی‌ترین شهر که بخاطر جنگ تروا شناخته می‌شود و در نزدیکی رودخانه اسکاماندر قرار داشت. موقعیت ساحلی آن به مردم آن اجازه می‌داد نیروی دریایی داشته باشند و دشت‌های اطراف آن زمین‌های عالی برای کشاورزی فراهم می‌کردد. 

تروی بیشتر به عنوان  اسطوره در نظر گرفته می‌شد تا اینکه هنریش شلیمن (Heinrich Schliemann) در سال‌های ۱۸۷۰ شروع به کاوش کرد، شلیمن کشف کرد که در واقع تعداد زیادی از شهرها در محل تروی وجود دارد که در طول سال‌ها برروی یکدیگر ساخته شده‌اند.

۸- شهر گمشده Z

10 شهر گمشده افسانه ای

شهر گمشده Z تمدنی پیشرفته با شبکه گسترده‌ای از پل‌ها، جاده‌ها و معابد که به نظر می‌رسد در عمق جنگل‌های برزیل واقع شده است. گمانه زنی‌ها درباره Z در سال ۱۷۵۳ آغاز شد که در آن یک محقق پرتقالی مدرکی از این شهر کشف کرد اما پس از آن هیچ مدرک دیگری پیدا نشد.

شهر Z برای جذب علاقمندان مشهور است، در سال ۱۹۲۵ پرسی فاوست در جستجوی این شهر ناپدید شد و در طول سال‌ها تعدادی از افرادی که به دنبال آن بودند مرده و ناپدید شده‌اند. در سال‌های اخیر در جنگ‌های بارانی آمازون یک شهر با نام کوهیکوگو (Kuhikugu) کشف شد که شواهدی از استحکامات پیچیده و مهندسی داشت، به همین علت بسیاری بر این باورند که ممکن است این شهر همان شهر Z باشد.

۷- پترا

10 شهر گمشده افسانه ای

پترا (Petra) مسلماً زیباترین شهر این لیست است، که در اردن و نزدیکی دریای سیاه واقع شده و اعتقاد بر این است که مرکز تجارت ناباتی (Nabataean) بوده است. ویژگی قابل توجه آن معماری سنگ‌های نفیس بوده که از سنگ‌های کوه‌های اطراف حکاکی شده بود. این مورد بصورت طبیعی ثروت زیادی برای آنها به ارمغان آورده بود.

۱۰۰ سال قبل از میلاد این شهر به عنوان یک پایتخت تاسیس شد، شواهد نشان می‌دهد که مردم پترا پیشرفت‌های بسیاری در زمینه‌های فناوری مانند ساختن سدها و مخازن داشتند که به ساکنان کمک می‌کرد تا سیلاب‌های منطقه را مهار کرده و آب آن را در زمان خشکسالی استفاده کنند. چندین سال بعد رومیان این منطقه را فتح کردند، پس از آن در سال ۳۶۳ میلادی زلزله ساختمان‌های آن را تخریب کرده و زیرساخت‌های آن را از بین برد. 

بیشتر بخوانید: آیا حکومت هخامنشی بزرگ‌ترین امپراطوری تاریخ است؟

۶- الدرادو

10 شهر گمشده افسانه ای

الدرادو (El Dorado) یکی از معروف‌ترین شهرهای افسانه‌ای بود که ظاهراً در جنگل‌های آمریکای جنوبی قرار داشت. در زبان اسپانیایی گفته می‌شود که این شهر یک پادشاه قدرتمند داشت که از ثروت نامعلوم شامل طلا و جواهرات محافظت می‌کرد. در دوره کنفدراسیون‌ها جستجوهای بسیاری برای یافتن این شهر انجام شد ولی نتیجه‌ای دربر نداشت.

معروف‌ترین جستجو توسط گونزالو پیزارو (Gonzalo Pizarro) در سال ۱۵۴۱ انجام شد. گروه تجسس پیزارو شامل ۳۰۰ سرباز و چندین هزار سرخپوست بود که در جنگل‌ها در جستجوی الدرادو بودند. آنها هیچ شواهدی از شهر یا گنجینه‌های آن کشف نکردند و افراد گروه به علت بیماری، قحطی و حملات توسط بومیان کشته شدند، از این رو این عملیات متوقف شد.

۵- ممفیس

10 شهر گمشده افسانه ای

ممفیس (Memphis) در ۳۱۰۰ سال قبل از میلاد پایتخت مصر باستان بود و صدها سال به عنوان مرکز تمدن بود تا اینکه تا اینکه با ظهور اسکندریه و تبس رها شد. با جمعیت بیش از ۳۰،۰۰۰ نفر به عنوان بزرگترین شهر دوران باستان شناخته می‌شده است. در طول سالها، محل ممفیس موضوع بحث‌های زیادی در بین باستان شناسان بود تا اینکه توسط ائتلاف ناپلئونی در اواخر دهه ۱۷۰۰ کشف شد، و در آن زمان بود که شهر، مجسمه ابوالهول و معابد آن برای اولین بار بصورت جدی مورد مطالعه قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: کشف اسرار تابوت سیاه اسکندریه

۴- انگکور

10 شهر گمشده افسانه ای

شهر آنگکور (Angkor) در کامبوج امروزی واقع شده و از سالهای ۸۰۰ تا ۱۴۰۰ میلادی مرکز امپراتوری خمر بود. این شهر بزرگ پس از حمله ارتش تایلند در سال ۱۴۳۱ آهسته آهسته رها شد و هزاران معبد بودایی که در جنگل‌ها ساخته شده بودند، توسط مردم رها شدند.

این شهر تا سال‌های ۱۸۰۰ دست نخورده بود تا زمانی که گروهی از باستان شناسان فرانسوی شروع به مطالعه آن کردند. آنگکور و محیط اطراف آن بزرگ‌ترین رقیب لس آنجلس به عنوان بزرگ‌ترین شهر پیش از صنعتی شدن جهان شناخته شده و معبد مشهور آن وات (Wat) به عنوان بزرگ‌ترین بنای مذهبی موجود شناخته می‌شود. 

۳- پومپئی

10 شهر گمشده افسانه ای

شهر پومپئی ۷۹ سال پس از میلاد نابود شد، فوران آتشفشان وزویوس، کل شهر را زیر ۱۸ متر سنگ و خاکستر دفن کرد. تخمین زده می‌شود که در آن زمان حدود ۲۰،۰۰۰ نفر در آن ساکن بوده و یکی از بهترین مکان‌ها برای گذرانیدن تعطیلات طبقه بالایی جامعه رومی بود.

بیشتر بخوانید: کشف معبد ۲ هزار ساله از زیر خاکسترهای پومپئی

این شهر سالها دفن شده بود تا اینکه خرابه‌های آن به طور تصادفی در سال ۱۷۴۸ توسط کارگرانی که ساختمان قصر پادشاه ناپل را می‌ساختند، کشف شد. و از آن به بعد پومپئی محل حفاری‌های ثابت توسط باستان شناسان بوده است. حفظ معماری شهر همراه با نقاشی‌های بی‌شمار و مجسمه‌ها باعث شد که پومپئی به عنوان بخشی از تاریخ روم باستان در دوران کنونی باشد.

۲- آتلانتیس

10 شهر گمشده افسانه ای

امروزه آتلانتیس (Atlantis) را به عنوان یک شهر اسطوره‌ای می‌شناسند، اما این شهر افسانه‌ای از سال ۳۶۰ قبل از میلاد که افلاطون برای اولین بار در مورد آن نوشت، محل گمانه‌زنی‌های زیادی واقع شده است. افلاطون از این شهر به عنوان یک تمدن پیشرفته با نیروی دریایی قدرتمند یاد می‌کند که با یک فاجعه هولناک به زیر آب رفت.

در حالی که نوشته‌های افلاطون بیشتر شبیه به یک داستان شناخته می‌شود، شرح او از سالهای تمدن عظیم پیش از زمان خود به لحاظ تکنولوژیکی تصورات نویسندگان بی‌شمار و ماجراجویان آینده را به تصویر کشیده است. معروف‌ترین جستجو برای یافتن آتلانتیس در جنگ جهانی دوم توسط نازیها با فتح تبت آغاز شد.

بیشتر بخوانید: شهر گمشده آتلانتیس، افسانه یا واقعیت

۱- ماچو پیکو

از میان همه شهرهای گم شده‌ای که مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، شاید هیچ کدام اسرارآمیزتر از ماچو پیکو (Machu Picchu) نیستند. این شهر در نزدیکی دره اوروبامبا (Urubamba) در پرو قرار داشت که نه غرق و نه غارت شد. این شهر در سال ۱۹۱۱ توسط هیرام بینگهام در بازدید از آن منطقه کشف شد. گفته می‌شود که افراد تمدن اینکا در دهه ۱۴۰۰ آن را ساخته و کمتر از ۱۰۰ سال بعد رها کرده‌اند. به احتمال زیاد هنگامی که اروپایی‌ها وارد این منطقه شدند این اتفاق افتاد.

گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد آنچه که ماچو پیکو برای آن استفاده می‌شد و نیز اینکه چرا اینکاها چنین مکان عجیبی ساختند وجود دارد. بعضی ها گفته‌اند که آنجا یک معبد مقدس است، در حالی که برخی دیگر معتقدند که از آن به عنوان یک زندان استفاده می‌شده است، اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که احتمالاً ملک شخصی امپراتور پاکاکوتی (Pachacuti) بود و مکان آن به این دلیل انتخاب شده بود که نزدیک کوه‌های برجسته در طالع بینی اینکا قرار داشت.

.

بیشتر بخوانید: کشف گنجینه های شهر گمشده هراکلیون

منبع toptenz
مطالب مشابه
3 نظر
  1. همه می گوید

    آتلانتیس وجود داره

    1. ♡♡♡ می گوید

      اره من دوست دارم به اتلانتیس برم

    2. ♡♡♡ می گوید

      اره من دوست دارم به اتلانتیس برم

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.